Cestování
Cestuji rád a relativně často, především s drahou polovičkou. Občas se ale vydám i na trochu delší a trochu dobrodružnější výlet, o kterém pak napíšu cestopis. Seznam těch nejkrásnějších zahraničních cest je uveden na této stránce.
Začátek písečného dobrodružství (Lagos -> Salema Eco Camp)
Den 1. — Celodenní cestování je vždy trochu nuda, proto samým vzrušením z nadcházejícího začátku expedice nemůžu dospat a budím se už v 6 ráno. První den jsem naplánoval na rozkoukání, 24 kilometrů s minimálním převýšením bude na protažení ztuhlých svalů a otestování poslední měsíce bolavých, ze šlapání na kole možná přetížených stehen tak akorát. Počasí má být ještě proměnlivé, ale bouřky ani tornádo v předpovědi nejsou, tak to snad všechno bude cajk!
Příprava a cesta na expedici v Portugalsku 2025
Dálkový pochod Fishermen’s Trail mi utkvěl v paměti už na jaře při hledání trasy pro mou krátkou jarně-letní dovolenou. Vzhledem ke své délce kolem 240 kilometrů to ale na pětidenní pochod bylo příliš velké sousto, proto jsem to odložil do šuplíčku „na potom“ a odletěl na Mallorku. O půl roku později jsem se ale ke svému nápadu vrátil a začal ho rozpracovávat. Po několika dnech plánování nakonec vykrystalizovalo 8 dní pochodování a 2 dny cestování, což na zbývající 4 dny dovolené bylo tak akorát.
Moje výbavička alias Gear List pro Portugalsko 2025
Po 3 expedicích už mám výbavy plnou skříň, proto jsem před Portugalskem nemusel ani moc utrácet. Největší změnou na mém gearlistu byl nový, super lehký a super praktický stan Durston X-Mid 1, který pro svou konstrukci využívá trekových holí a váží tak jen necelou polovinu toho, co stan původní. Díky výhodnému prodeji svého stávajícího lehkého stanu Jurek ULLI 1 a nákupu přímo u zahraničního výrobce jsem ho ale pořídil jen s drobným příplatkem.
Mírně užitečné informace o Portugalsku – tipy, triky, ceny, ubytko a tak…
U svých předchozích cestopisů občas dostanu dotaz na nějaký konkrétní tip, nebo ekonomický aspekt cesty. Rozhodl jsem se proto udělat samostatnou stránku, kde budou jak praktické zkušenosti a doporučení, tak přehled nejdůležitějších výdajů. Rovnou ale upozorním na to, že to je čistě subjektivní pohled nijak výrazně zkušeného, jen pokročilého turisty, takže se klidně může stát, že vaše zkušenost bude přesně opačná… 🙂
Cyklovýlet na maják Formentor a návrat domů (Port de Pollença a Formentor)
Den 6. — Den šestý je den návratu. Protože mi ale letadlo letí zpátky až pozdě večer, hodlám si ten poslední den dovolené užít tak nějak víc, než obvykle. Už včera jsem začal zjišťovat, jestli je možné prodloužit si check-out, po snídani se prý dozvím víc. A kromě hotelového bazénu mě láká i výlet na nejvýchodnější cíp severní poloviny ostrova, na maják Formantor. Je to asi 19 kilometrů daleko a jediné, co zatím nevím, je jak se tam dostat… Ale já už něco vymyslím!
Dlouhá a poněkud nudná cesta do cíle (Coll de Bosc Gran -> Port de Pollença)
Den 5. — Předchozí tři dny jsem si celkem máknul, dneska by to proto mělo být spíš odpočinkovější završení mé pětidenní expedice. V plánu je dojít do cíle co nejdříve a konečně si užít hotelový bazén, případně jiné typicky dovolenkové aktivity či zážitky. Podle mapy půjdu vesměs z kopce, v plánu mám pouze jedno zpestření v podobě výstupu na Puig Tomir. Ale upřímně řečeno se mi moc nechce, tak konečné rozhodnutí odkládám až na později, až budu stát na rozcestí a budu do toho muset říznout…
Přehrada a (druhá) nejvyšší hora Mallorky (Coll de l’Ofre -> Coll de Bosc Gran)
Den 4. — Na čtvrtý den jsem si naplánoval procházku kolem vodní nádrže Cúber a dva intenzivní výstupy. První bude kolem vrcholku hory Puig dels Tossals Verds, druhý pak na druhou nejvyšší horu Mallorky, Puig de Massanella. Ta první se totiž zalíbila vojákům, kteří si na jejím vrcholku postavili velký radar. A od té doby tam nemají očumující a fotící civilisty moc rádi, tak si pro jistotu celou oblast uzavřeli pro sebe. Poslední zajímavostí bude návštěva Klášter Santuari de Lluc.
Moře, koupačka a pirátská slavnost v Sólleru (Ref. Moragues -> Coll de l’Ofre)
Den 3. — Po včerejším dlouhém a náročném pochodování jsem sice byl unavený, ale o poznání méně než první den. Což je dobře, protože mě ani dneska nečeká úplně snadný úsek. Během 36 kilometrů mám v plánu projít další zajímavá přírodní místa GR 221, navštívit malou pobřežní vesničku Deià a velké vnitrozemské město Sóller, prohlédnout si maják střežící vjezd do přístavu Port de Sóller, a v neposlední řadě se zase smočit v moři. Tentokrát na podle fotek mnohem hezčí pláži poblíž vesnice Deià, kam bych chtěl podle svého itineráře dorazit někdy před polednem.
Města, moře, lesy a spousta kamenů (Ref. Coma d’en Vidal -> Ref. Moragues)
Den 2. — Dneska mě čeká asi nejdelší etapa pětidenní expedice, měl bych ujít přes 40 kilometrů a nastoupat hodně přes 2500 metrů. Tedy pokud se něco nepokazí. Na rozdíl od včerejška na to mám ale celý den. Nicméně zase bych se rád konečně vykoupal v moři – na Tenerife jsem, si to plánoval hned několikrát, ale nakonec se mi to během samotného treku nepodařilo. Nakonec stejně bude nejvíc záležet na tom, jestli se mi povede setřást únavu, nebo budu po 20 kilometrech stejná mrtvola jako včera…
Přesun na start a lehčí začátek (Port d’Andratx -> Ref. Coma d’en Vidal)
Den 1. — Start letošní expedice jsem si kvůli pozdnímu příletu musel naplánovat až na poledne dne následujícího. Napřed bylo nutné se s jedním přestupem dostat autobusem do městečka Port d’Andratx, kde vybraný trek GR 221 začíná. Nebo také končí, pochodníci mohou těch cca 150 kilometrů zdolat oběma směry. Já si vybral směr ze západu na východ s koncem na východním cípu ostrova, v dalším přístavu Port de Pollença. Tak uvidíme, jestli se tam dostanu včas a podle plánu!
Příprava a cesta na expedici na Mallorce 2025
Baleárské ostrovy. Dovolenková destinace převážně německých důchodců a anglických nevybouřených mladíků. Moment… Tenhle úvod už jsem někde viděl… No jasně, u reportu z Tenerife! Možná se to někomu může zdát trochu zbrklé, vyrazit necelý rok po návštěvě Tenerife na další podobný ostrov, ale někdy se to tak sejde a člověk si nemůže moc vybírat. Plánovanou expedici do Švédska jsem musel odložit minimálně o rok, a tak jsem využil jeden z placených květnových svátků a vyrazil na cestu.
Moje výbavička alias Gear List pro Mallorcu 2025
Na první pohled to sice vypadá, že už mám výbavy víc, než zvládnu unést, ale opak je pravdou:) Když chce člověk trochu optimalizovat zátěž, kterou táhne na zádech, bez dalších nákupů pro konkrétní situaci se úplně neobejde. Díky expedici na Tenerife, které je svým charakterem počasí Mallorce dost podobné, ale bylo nákupů jen velmi omezené množství. A ten největší náklad, nová karimatka, byl spíš upgrade než nákup něčeho úplně nového.
Mírně užitečné informace o Mallorce – tipy, triky, ceny, ubytko a tak…
U svých předchozích cestopisů občas dostanu dotaz na nějaký konkrétní tip, nebo ekonomický aspekt cesty. Rozhodl jsem se proto udělat samostatnou stránku, kde budou jak praktické zkušenosti a doporučení, tak přehled nejdůležitějších výdajů. Rovnou ale upozorním na to, že to je čistě subjektivní pohled nijak výrazně zkušeného, jen pokročilého turisty, takže se klidně může stát, že vaše zkušenost bude přesně opačná… 🙂
Expedice v kostce – Mallorca na jaře roku 2025
Po loňském, vesměs sluníčkovém Tenerife, jsem sice na konec prázdnin plánoval něco víc na sever, a dokonce jsem byl i v úvodní fázi přípravy na švédskou Královskou cestu, ale pak se to nějak zkomplikovalo a já místo toho jen s minimální přípravou vyrazil na další ze španělských ostrovů. Tentokrát na Mallorcu. Z určitého pohledu je to takové „Tenerife light“, ale právě to jsem potřeboval – na expedici jsem měl jen týden a musel jsem letět už v první polovině května.
Zakončení a návrat z expedice na Tenerife 2024
Moje druhá sólo expedice spěje ke svému konci. Zažil jsem na Tenerife dva krásné, zajímavé a dobrodružné dva týdny. Viděl jsem skoro všechno, co jsem vidět chtěl a prošel skoro všechno, co jsem si naplánoval. Nafotil jsem stovky fotek a zaznamenal stovky kilometrů nejrůznějším terénem. Ale všechno má svůj čas, všechno jednou končí, a tak se dnešním dnem mé letošní putování po cizích krajích stává historií. Dopoledne se přesunu na letiště, nasednu na letadlo, a pokud nenastane nějaká komplikace, kolem půlnoci budu doma.
Zpátky do civilizace, zpátky na pobřeží (Barranco del Río -> El Médano)
Den 12. — Dnes mě čeká poslední etapa. Poslední přenocování v hotelu na břehu moře. Poslední kapitola v itineráři mé letošní expedice. Do cíle v hotelu El Médano ve stejnojmenném turistickém centru mi zbývá necelých 30 kilometrů, svou destinaci mám už před očima. A mám smíšené pocity. Na jednu stranu se mi tu moc líbí a klidně bych tu zůstal i déle, na stranu druhou jsem už dost unavený a celkově opotřebovaný. Takže je asi nakonec dobře, že se moje letošní letní soukromá dovolená chýlí ke konci.
Dlooooouhý návrat na jihozápad ostrova (La Esperanza -> Barranco del Río)
Den 11. — Po dlouhém a důkladném odpočinku mě dneska bude čekat… No určitě velká porce kilometrů, ale jinak je to stále ve hvězdách. Zázrak se totiž nestal, velká část trailů v oblasti postižené rozsáhlými požáry je stále veřejnosti nepřístupná, a tak, i když to nemám úplně rád, budu muset při cestě na západ improvizovat. Raději jsem si proto nastavil budík na šestou hodinu, abych se na cestu vydal co možná nejdříve a měl dostatek času na řešení případných zádrhelů a překážek.
Kolem letiště zpátky k národnímu parku (Tegueste -> La Esperanza)
Den 10. — Na dnešek jsem si naplánoval nejjednodušší etapu z celého pobytu, která se navíc po včerejším neplánovaném setkání se strážcem parku ještě o pár kilometrů zkrátila. Místo v lese jsem totiž přespal v luxusním domečku v městečku Tegueste, takže dnes musím zdolat pouhopouhých, vesměs nenáročných 19 kilometrů. Největším dobrodružstvím tak podle všeho bude sehnat nějaké trekové ponožky velikosti 48, protože se mi do věčných „chodišť“ odebral druhý a poslední pár. A jít bez nich by nemuselo dopadnout dobře…
Vinařská stezka po pobřeží a Roque de Taborno (Almáciga -> Tegueste)
Den 9. — Plán na dnešní den je relativně pohodový. Obzvlášť, když jsem včera na poslední chvíli změnil cíl etapy a tu dnešní si tak o příjemných 5 kilometrů zkrátil. Napřed chci jít podél pobřeží až na pláž Playa de Tamadite, kde si snad konečně budu moct trochu užít i moře. Následně ze všech stran okouknu monumentální skálu Roque de Taborno, abych pak nakonec znovu vyšplhal až na hřeben rozdělující ostrov na severní a jižní část, prošel se tajuplným Lesem záhad a někde na jeho okraji našel místo k přespání.
Rezervace El Pijaral a východní cíp ostrova (Igueste -> Almáciga)
Den 8. — Když jsem plánoval procházky po východní části ostrova, pojal jsem to dost odpočinkově. Chtěl jsem navštívit různé pláže, a kromě pochodování si trochu užít i vodních sportů. V praxi se ale ukázalo, že mezi plánováním a realitou bývá dost často velký nesoulad – moře může být bouřlivé, pláže kamenité a počasí nepřející. A to nemluvím o tom, že jsem si při plánování na samotné koupání nevyhradil moc času. Prostě jsem v itineráři pokračoval dál. Takže jsem zvědavý, jestli se mi během těch 14 dnů povede smočit alespoň jednou…
Prales v parku Anaga a noční bojovka (San Cristóbal -> Igueste)
Den 7. — Požár na konci léta 2023 napáchal na Tenerife obrovské škody. Jedním z důsledků několikaměsíčního ohnivého pekla, trvajícího od půlky srpna do půlky listopadu, je i uzavření mnoha, nebo lépe řečeno skoro všech turistických tras, stezek a silnic v centrální oblasti mezi hranicí národního parku Teide na straně jedné a městem La Esperanza na straně druhé. Vzhledem k obrovskému zasaženému území probíhá sanace, zabezpečení a znovuotevření cest hodně, hodně pomalu. Což mi dost komplikuje plány. Bohužel…
Pohodovým tempem až na severní pobřeží (Chinyero -> Puerto de la Cruz)
Den 6. — Dneska to konečně vyšlo, tahle etapa byla konečně bez nervů a „na pohodu“! Vesměs celá vedla po příjemné lesní cestě, v chládku, ve stínu mohutných borovic, a navíc z mírného kopce. Jediný drobný zádrhel na mě čekal až na úplném konci etapy, ale uzavřená stezka a nutnost najít alternativní trasu už mě nemůže překvapit. Díky velmi brzkému budíčku a minimálním přestávkám jsem byl v cíli už brzy odpoledne a mohl si dostatečně odpočinout a trochu i prohlédnout přímořské městečko.
Okouknout zatím poslední soptící sopku (Puerto de Santiago -> Chinyero)
Den 5. — Po náročné první, čtyřdenní, od moře k moři vedoucí „etapě“ jsem si odpočinul v hotelu a mohl se začít chystat na další dobrodružství. Tentokrát dvoudenní a snad výrazně snadnější. Dnes mám v plánu vylézt na první z několika Gigantických skalních masivů a prohlédnout si zdejší krajinu hezky z výšky. Následně v Santiagu del Teide doplním zásoby, a nakonec se pokochám pohledem na sopku Chinyero, která na Tenerife soptila jako poslední v roce 1909. Tedy zatím…
Vrchol Teide dobyt! A teď zas k moři! (Refugio Altavista -> Puerto de Santiago)
Den 4. — Svítání na Pico del Teide by měl být když ne ten největší, tak alespoň jeden z těch nejvíc zapamatovatelných zážitků na Tenerife. Pro výstup na nejmladší, asi 200 metrů vysoký přírůstek sopky vytvořený během erupce zhruba před 1000 roky je třeba povolenka, která bývá vyprodána na měsíce dopředu. Mimo provozní dobu lanovky je ovšem zájem menší, a tak i když mi pár týdnů před odletem původní permit z důvodu odstřelu muflonů zrušili, bez problémů jsem získal nový na jiný den.
Vyprahlou pouští až pod vrchol Pico del Teide (Montaña Colorada -> Refugio Altavista)
Den 3. — Mufloni jsou milá zvířátka. Bohužel na Tenerife jde o invazivní druh, který si sem uměle vysadili kvůli lovu v sedmdesátkách, a od té doby se jejich počty striktně regulují. A jedna taková regulace má proběhnout právě dneska, což mi dost nabouralo plány. Nejen, že jsem musel o den posunout dobytí vrcholu Teide, ale dost jsem musel překopat i samotnou trasu. Dnešním největším soupeřem tak bude nuda – do parku Teide se můžu vypravit až v pět odpoledne, kdy letošní letní lovecká sezóna definitivně skončí.
Okružní cesta kalderou Las Cañadas (Vilaflor de Chasna -> Montaña Colorada)
Den 2. — Dneska to bude trochu náročnější a asi i trochu zábavnější, než včera. Nejdříve chci vystoupat na vysokou horu Guajara, ze které si prohlédnu Pico del Teide malinko víc „z očí do očí“, pak mě čeká prohlídka zajímavých skalních útvarů v podhůří Teide nazvaných Los Roques de Garcia. Odpoledne si pak v dostatečné vzdálenosti obejdu Teide z jihu až na severo-východ, navečeřím se v Portillo Alto, a nakonec si ustelu za hranicí národního parku, kde budu zítra přes den z dosahu náruživých lovců muflonů.
Začátek treku je tu, bude to pořád do kopce (Los Cristianos -> Vilaflor de Chasna)
Den 1. — Den D nadešel! Po půl roce plánování, celodenním cestování na ostrov zaslíbený, přespání v luxusním hotelu a velmi dobré snídani nandavám batoh na záda, pořizuji poslední předstartovní selfíčko, zapínám hodinky a rozvážným krokem vyrážím na cestu. Pokud všechno dobře dopadne, čeká mě přes 400 kilometrů kolem ostrova. Spousta šplhání po kopcích, sestupů do údolí, sluníčka, větru a na severu asi i mraků a deště. A snad i nějaké to koupání, když už jsem na Kanárech!
Příprava a cesta na expedici na Tenerife 2024
Kanárské ostrovy. Dovolenková destinace převážně německých důchodců a anglických nevybouřených mladíků. Ale také krásná příroda, vysoké hory a spousta značených stezek svádějících k tomu nandat si na záda krosnu a vyrazit za poznáním. Jinam, než na plážové lehátko nebo do baru v centru jednoho z pobřežních měst a městeček. Ani nevím, kdy přesně mě ta myšlenka napadla, ale od první chvíle mě nadchla a já se počátkem února mohl začít připravovat na svou další sólo expedici.
Moje výbavička alias Gear List pro Tenerife 2024
Velký nákup před expedicí do Irska uspokojil většinu mých dlouhodobých potřeb z hlediska výbavy, nicméně drobné změny nebo doplnění nezbytného vybavení bylo před expedicí na Tenerife potřeba. Už jen proto, že na rozdíl od uplakaného a chladného počasí mě zde bude čekat teplíčko a sluníčko. Ale i na Kanárech umí být počasí nepříjemné, obzvlášť na severu nebo pod vrcholkem 3.715 metrů vysoké sopky Pico del Teide. Takže jsem se snažil nenechat nic náhodě a připravil se i na méně pravděpodobné situace.
Mírně užitečné informace o Tenerife – tipy, triky, ceny, ubytko a tak…
U svých předchozích cestopisů občas dostanu dotaz na nějaký konkrétní tip, nebo ekonomický aspekt cesty. Rozhodl jsem se proto udělat samostatnou stránku, kde budoou jak praktické zkušenosti a doporučení, tak přehled nejdůležitějších výdajů. Rovnou ale upozorním na to, že to je čistě subjektivní pohled nijak výrazně zkušeného, jen pokročilého turisty, takže se klidně může stát, že vaše zkušenost bude přesně opačná… 🙂




























