Počasí je na draka (Derrintin Lough -> Westport, TWW den 3.)

autor: Zář 19, 2023Horská turistika, Irsko 20230 komentářů

Den 3. — Jestli byla moje první noc ve stanu trochu dobrodružná, tak dneska to byl regulerní fičák. Pokud se počasí hodlá i nadále horšit tímto tempem, konec světa očekávám nejpozději v pátek v podvečer. Stan naštěstí drží. I moje hodinky hodnotí dnešní noc jako „slušnou, i když s častým probouzením“, tak bych si asi ani neměl stěžovat. Ale jestli to takhle bude pokračovat… Jediné, co mě v chladném ránu těší, je vidina následující noci v peřinách a pod střechou.

Poprvé mě hlasitý náraz větru vzbudil ani ne po hodině spánku. Za další hodinu znovu. A pak ještě několikrát, přičemž mezi druhou a třetí jsem nespal vůbec. Při každém probuzení jsem s pomocí čelovky zkontroloval stan a ujisti se, že i tentokrát to Jurek zvládl. Aby toho nebylo málo, pokaždé jsem musel dofouknout karimatku. Očividně se mi ji hned druhý den povedlo píchnout, takže sice pozvolna, zato vytrvale uchází. Po hodině spánku už ležím skoro na zemi, což není dvakrát příjemné. Vrcholem všeho je nečekaně vysoká hlučnost karimatky, při jakémkoliv pohybu se ozve nepříjemný zvuk, jako když se holýma rukama snažím roztrhnout nafouknutý gumový balónek. Než se otočím, otevřu ventil, párkrát fouknu, zavřu ventil a zpátky se zavrtám do spacáku, vzbudím všechny ovce minimálně 20 kilometrů kolem.
Další probuzení chvíli po sedmé beru jako definitivní, pro dnešek stačilo. Zdá se, že neprší, a ani vítr není nijak silný. 15 minut mi zabere přemlouvání sebe sama, že se musím obléct a vyrazit na cestu. Bolí mě celý člověk, dva dny na nohou a skoro 80 kilometrů s batohem na zádech se na mé tělesné schránce podepsalo dost výrazně. Chvilku zkoumám svou pravou nohu. Mám z ní smíšené pocity. Jak by řekl černobylský inženýr Anatolij Stěpanovič Ďatlov – „Not great, not terrible„. Je nateklá a bolí na dotek, ale chodit můžu skoro bez problémů, tak snad to bude dobré. Před cestou si ji ještě jednou namažu, zchlazená je od půlhodinového pobíhání promočeným terénem jen v pantoflích víc než dost.
Balení stanu a ostatního vybavení mi jde den ode dne líp, za 40 minut opouštím místo činu. Teple oblečen a v čepici, dneska ráno je vážně zima. Čeká mě 30 kilometrů a na konci sladká odměna. První stovky metrů se rozhlížím kolem a jen tak pro zajímavost zkoumám, jestli jsem včera přeci jen nepřehlédl nějaké dokonalé místo pro stan. I přes několik nadějných situací to ale nakonec vypadá, že je to tady vážně bída a že to moje místečko nakonec bylo možná to nejlepší.
Po čtvrt hodině pomalé chůze opouštím les Sheeffrey a napojuji se na silnici. Vzápětí přicházím na parkoviště, včerejší poslední potenciální místo na přenocování. Na plácku u dvou vzrostlých borovic je pěkná travička a určitě by se tady místo pro stan našlo. Ale vzhledem ke včerejší vichřici je možná dobře, že jsem nedošel až sem; možná bych teď byl se stanem letecky někde u Dublinu. Teď už sice fouká míň, zato zase začíná trochu poprchávat, udělám jen pár fotek a vracím se na silnici.
Další slabou čtvrthodinku stoupám až do sedla mezi dvěma kopečky, pak se přede mnou otevře krásný výhled do daleka. A na nízkou oblačnost plnou deště, do které se chca-nechca musím vydat. Občas kolem mě projede auto, jinak jsem tu jen já a ovce. Z okolních kopců tečou hotové potoky vody, na některých místech přecházející ve vodopády. Některé úseky klikatící se silnice mi připomínají prehistorickou hru Test Drive na Atari ST, kde byl taky z jedné strany útes a z druhé strmá skála. Ale auta tu jezdí pomalu a není problém se vyhnout.
Ve čtvrt na deset jsem u další informační cedule The Western Way. Kromě obligátní výstrahy pro majitele psů je tady extra cedule informující pochodníky o tom, že následující úsek je jen pro zdatné jedince s dobrým tréninkem a odpovídajícím vybavením. Ostatní prý mají možnost ho vynechat a jít po silnici. Pro mě samozřejmě jiná než drsná varianta nepřipadá v úvahu, navíc si při vzpomínce na podobné varování v okolí hory Ben Nevis myslím, že to nebude tak horké, jak se mi snaží namluvit.

O hodinu později, v průsmyku u kopce Tawny Rower, se v duchu kaju a křečovitě svírám turistický orientační kůl s vyznačenou postavou, aby mě jeden z nespočtu poryvů větru nesrazil na zem. Kůly mají v horní části nalepenou bílou odrazku pro lepší orientaci v mlze a ve tmě. Nohy mám promočené na kost zhruba po kolena, jelikož většina prudkého výstupu nahoru byla korytem jednoho z asi 500 malých potoků a potůčků valících se z kopce dolů, případně mezi trsy trávy vyplněné vodou do hloubky přibližně 10 centimetrů. Každých 5 minut navíc prší, a to kvůli větru vodorovně, obličej mám proto umytý na měsíc dopředu.

Snažím se fotit a natáčet videa, ale vítr mi telefon každou chvíli hrozí vyrazit z ruky. Dávám si pozor, abych neuklouzl a po zadku nesjel až dolů. Jak jsem mokrý a unavený po náročném výstupu, v nohách trochu ztrácím cit. A trekové hůlky jsem si do Irska nebral. Naštěstí ani dnes není vysloveně zima, takže jsem sice mokrý, ale nemrznu.

Cesta nahoru byla náročná, ale dolů k jezeru Lugacolliwee Lough nebude o moc jednodušší. Tráva je podmáčená a klouže, často musím jít cik-cak po vrstevnicích. Vítr je pořád extrémně silný, ale naštěstí fouká z protisměru, takže mě nehrozí shodit dolů. Nakonec mi sestup o 200 výškových metrů do úrovně vodní plochy trvá přes 20 minut.

Ani tam to ale není žádná pohodička. Na koupání, které jsem si při plánování poznamenal do itineráře, to rozhodně není. Vlny jsou větší než v létě u moře, voda je samozřejmě studená a cesta kolem jezera neznatelná. Značení sloupy je tu sice dobré, nicméně jsou dost daleko od sebe a každou chvíli zjistím, že jdu buď příliš nahoře, nebo dole. Pomalu se začínám těšit, až se zase napojím na silnici. Zatím jsem zase nepotkal ani živáčka, ale dnes se tomu ani moc nedivím. V krátkých přestávkách mezi poryvy se kochám, fotím a natáčím další videa.

Cesta podél jezera se chýlí ke konci, mírně se stáčí přímo na sever a dál následuje dlouhé, pozvolné klesání až k malé farmářské osadě. Vítr se utišil a ani déšť už není tak prudký, pouze na zemi je stále povodeň. Někdy se mi noha propadne do mazlavé hnědé rašeliny až nad kotník. Ovcí je kolem stále víc a víc, každou chvíli narazím na branku oddělující jednotlivé pastviny. Vesměs osazenou jedinou cedulí prosbou ponechat bránu po průchodu ve stejném stavu, jako jsem ji našel.

Po dvou hodinách a třiceti minutách je zatím největší irská hikerská výzva za mnou. Jak nemám asfalt rád, tentokrát si pevnou a relativně suchou zem užívám. Mám za sebou teprve třetinu dnešní porce kilometrů, ale už bych pomalu končil. Ani ne tak kvůli celkovému vyčerpání, ale pravé chodidlo toho začíná mít plné kosti a klouby. Jít sice můžu, ale už znatelně kulhám, jak se chodidlo snažím šetřit. Ale nedá se svítit, tady zůstat nemůžu a ani nechci, to to musím kousnout a pokračovat.

Volným tempem zdolám pětikilometrový asfaltový úsek a jsem u na hranici dalšího úseku přes pastvinu. Aktuálně neprší a i vítr je celkem přijatelný. Lezu na žebřík a jsem zase v trávě. Ani se nesnažím hledat nějakou sušší trasu, prostě jdu rovně a po třech krocích mám v botách zase povodeň. Paradoxně mi to je příjemné, pravá noha se chladí a alespoň o trochu míń bolí.

Čeká mě další stoupání, naštěstí mírné. Ale i těch pár výškových metrů má značný vliv na sílu větru. Silné nárazy mě opět dostávají skoro do kolen a abych náhodou úplně neuschnul, tak zase začíná pršet. V krátkých pauzách fotím a snažím se kochat, protože výhled na trojici jezer je fakt krásný. Ale chtělo by to trochu lepší počasí.

O pár minut později mě trasa vede do řídkého lesíka. I těch pár stromů mě bohužel brání ve výhledu na velké jezero Lough Nacorra, ale i bez něj mám vody dostatek. Stezka vyšlapaná v trávě je vlastně jedna velká hluboká, klouzající kaluž. I tentokrát mě vážně potěší, když se dostanu na zpevněnou cestu. Dokonce ani není asfaltová, kombinace trávy, bláta a kamení je pro moje nohy aktuálně asi nejlepší kombinace.

Přelézám další plot přes ohradu a blížím se k odbočce na horu Croagh Patrick. Ještě včera jsem měl v plánu vylézt až nahoru a pořádně se rozhlédnout po okolí, ale dneska budu muset změnit plány. Kromě toho, že je nízká oblačnost a nahoře bych si stejně neviděl ani na špičku nosu, se musím přepnout do režimu údržby a začít maximálně šetřit nohu. Mám před sebou ještě spoustu dní i kilometrů a dneska už je to velký špatný. Takže kolem odbočky jen smutně projdu a pokračuju dál v cestě po silnici.

7 kilometrů před cílem odbočuji potřetí a naposledy mimo cestu a vydávám se na sever pod horou Crott směrem k městu Westport. I tady je to docela pěkné, ale moje mysl už se soustředí jen na to dojít do cíle, dát si sprchu a padnout do postele. Píšu přes Booking na ubytko, že dorazím tak za necelé dvě hodiny, mám v plánu si cestou ještě nakoupit.

Když se přede mnou objeví první domy z kraje Wesportu, cítím nefalšovanou radost. Do cíle sice ještě pořád pár kilometrů zbývá, ale vizuální kontakt s civilizací mi dodává energii. Dokonce občas potkám i nějakého člověka se psem na procházce, jasný důkaz, že už jsem blízko. Na benzínce Emo utratím asi 30 Euro, kromě půllitrového kelímku s kafem si kupuju spoustu jídla a pití. Dneska sice zase bude studená večeře, ale návštěva restaurace je to poslední, co dneska chci. Moje ubytování je sice po trase tracku, ale od centra města je ještě dost vzdálené, tak to zase nějak vydržím na sendvičích a sušenkách a pořádně se najím až zítra.

S plnou igelitkou už jdu jen šnečí rychlostí, ale je mi to fuk, do cíle už to nějak doklepu. Moji snahu ocení i příroda, protože kousek před odbočkou na chvilku vysvitne sluníčko. Nápis „B&B“ je poslední plastová cedule, kterou dneska uvidím a po několika metrech už sedím na lavici před domem Ros na gCloch a čekám na paní domu, až mě přijde pustit dovnitř. Nakonec jsem tu proti plánu o půl hodiny dřív, ale protože sedím na lavici a nikam nemusím chodit, je mi to úplně jedno.

V půl čtvrté dorazí majitelka a já se můžu ubytovat. Provádí mě domem, k dispozici mám svůj pokoj s obrovskou postelí a kopelnou se sprchovým koutem. Zároveň můžu využít i obývák s krbem, kde se zítra bude podávat i snídaně. Při předání klíčů se paní zeptá, jestli plánuji jít někam ven, třeba na večeři. Když spatří můj vyděšený výraz, sama si odpoví, že asi ne, a nechá mě svému osudu.

I když jsou teprve čtyři odpoledne, zbývající hodiny věnuji odpočinku, hygieně, nabíjení elektroniky, praní a sušení propocených věcí (nejde to moc rychle, je tu jen podlahové topení) a hlavně snaze opravit ucházející karimatku. Bohužel se mi ani nepodaří najít píchlé místo, tak před usnutím zjišťuju, zda je ve Westportu nějaký outdoor obchod, kde by se dala karimatka případně zakoupit. A rozhodně budu potřebovat lékárnu, protože noha začíná připomínat barvou i tvarem rajče.
Povečeřím sendviče a spoustu sladkostí, smíchám několik různých nápojů a navrch si dám Brufen, aby se mi dobře spalo. Mám takové tušení, že noha bude zlobit. Pořádně si ji namažu mastí, zavrtám se do peřiny a snažím se usnout. Venku se zase žení všichni čerti, ale dneska se tam můžou stavět třeba na hlavu… Dobrou noc!