
Mallorca 2025
GR 221 – Ruta de Pedra en Sec – Cesta suchých kamenných zdí
Port d’Andratx -> Port de Pollenca – 163 km / +8.090 m / -8.061 m | 8. – 12.5.2025 – 5 dní (52 hodin) + 2 dny cesta
Po loňském, vesměs sluníčkovém Tenerife, jsem sice na konec prázdnin plánoval něco víc na sever a byl i v úvodní fázi přípravy na švédskou Královskou cestu, ale pak se to nějak zkomplikovalo a já místo toho jen s minimální přípravou vyrazil na další ze španělských ostrovů. Tentokrát na Mallorcu. Z určitého pohledu je to takové „Tenerife light“, ale právě to jsem potřeboval – na expedici jsem měl jen týden a musel jsem letět už v první polovině května.
S letenkami od Smartwings, dvěma rezervovanými noclehy v hotelích, zbrusu novou karimatkou a narychlo naplánovanou trasou v hodinkách jsem tak ve středu po práci vyrazil na letiště v Praze, kde moje letošní expedice mohla započít.
Expedice v kostce – Mallorca na jaře roku 2025
Namlsán povedenou expedicí v Irsku jsem se pro letošní rok rozhodl trochu přitopit pod kotlem a obejít po vlastní ose celé Tenerife, krásný to ostrov v souostroví Kanárské ostrovy. Nakonec jsem sice kvůli loňskému rozsáhlému požáru v centrální oblasti musel na jednom místě využít služeb místního autobusového dopravce, ale i tak je těch 405 kilometrů a skoro 18 kilometrů převýšení pěkný posun kupředu. A pokud jde o zábavu a subjektivní dojem, Tenerife trumflo Irsko několikanásobně!
Příprava a cesta na expedici na Mallorce 2025
Baleárské ostrovy. Dovolenková destinace převážně německých důchodců a anglických nevybouřených mladíků. Moment… Tenhle úvod už jsem někde viděl… No jasně, u reportu z Tenerife! Možná se to někomu může zdát trochu zbrklé, vyrazit necelý rok po návštěvě Tenerife na další podobný ostrov, ale někdy se to tak sejde a člověk si nemůže moc vybírat. Plánovanou expedici do Švédska jsem musel odložit minimálně o rok, a tak jsem využil jeden z placených květnových svátků a vyrazil na cestu.
Moje výbavička alias Gear List pro Mallorcu 2025
Na první pohled to sice vypadá, že už mám výbavy víc, než zvládnu unést, ale opak je pravdou:) Když chce člověk trochu optimalizovat zátěž, kterou táhne na zádech, bez dalších nákupů pro konkrétní situaci se úplně neobejde. Díky expedici na Tenerife, které je svým charakterem počasí Mallorce dost podobné, ale bylo nákupů jen velmi omezené množství. A ten největší náklad, nová karimatka, byl spíš upgrade než nákup něčeho úplně nového.
Přesun na start a lehčí začátek (Port d’Andratx -> Ref. Coma d’en Vidal)
Den 1. — Start letošní expedice jsem si kvůli pozdnímu příletu musel naplánovat až na poledne dne následujícího. Napřed bylo nutné se s jedním přestupem dostat autobusem do městečka Port d’Andratx, kde vybraný trek GR 221 začíná. Nebo také končí, pochodníci mohou těch cca 150 kilometrů zdolat oběma směry. Já si vybral směr ze západu na východ s koncem na východním cípu ostrova, v dalším přístavu Port de Pollença. Tak uvidíme, jestli se tam dostanu včas a podle plánu!
Města, moře, lesy a spousta kamenů (Ref. Coma d’en Vidal -> Ref. Moragues)
Den 2. — Dneska mě čeká asi nejdelší etapa pětidenní expedice, měl bych ujít přes 40 kilometrů a nastoupat hodně přes 2500 metrů. Tedy pokud se něco nepokazí. Na rozdíl od včerejška na to mám ale celý den. Nicméně zase bych se rád konečně vykoupal v moři – na Tenerife jsem, si to plánoval hned několikrát, ale nakonec se mi to během samotného treku nepodařilo. Nakonec stejně bude nejvíc záležet na tom, jestli se mi povede setřást únavu, nebo budu po 20 kilometrech stejná mrtvola jako včera…
Moře, koupačka a pirátská slavnost v Sólleru (Ref. Moragues -> Coll de l’Ofre)
Den 3. — Po včerejším dlouhém a náročném pochodování jsem sice byl unavený, ale o poznání méně než první den. Což je dobře, protože mě ani dneska nečeká úplně snadný úsek. Během 36 kilometrů mám v plánu projít další zajímavá přírodní místa GR 221, navštívit malou pobřežní vesničku Deià a velké vnitrozemské město Sóller, prohlédnout si maják střežící vjezd do přístavu Port de Sóller, a v neposlední řadě se zase smočit v moři. Tentokrát na podle fotek mnohem hezčí pláži poblíž vesnice Deià, kam bych chtěl podle svého itineráře dorazit někdy před polednem.
Přehrada a (druhá) nejvyšší hora Mallorky (Coll de l’Ofre -> Coll de Bosc Gran)
Den 4. — Na čtvrtý den jsem si naplánoval procházku kolem vodní nádrže Cúber a dva intenzivní výstupy. První bude kolem vrcholku hory Puig dels Tossals Verds, druhý pak na druhou nejvyšší horu Mallorky, Puig de Massanella. Ta první se totiž zalíbila vojákům, kteří si na jejím vrcholku postavili velký radar. A od té doby tam nemají očumující a fotící civilisty moc rádi, tak si pro jistotu celou oblast uzavřeli pro sebe. Poslední zajímavostí bude návštěva Klášter Santuari de Lluc.
Dlouhá a poněkud nudná cesta do cíle (Coll de Bosc Gran -> Port de Pollença)
Den 5. — Předchozí tři dny jsem si celkem máknul, dneska by to proto mělo být spíš odpočinkovější završení mé pětidenní expedice. V plánu je dojít do cíle co nejdříve a konečně si užít hotelový bazén, případně jiné typicky dovolenkové aktivity či zážitky. Podle mapy půjdu vesměs z kopce, v plánu mám pouze jedno zpestření v podobě výstupu na Puig Tomir. Ale upřímně řečeno se mi moc nechce, tak konečné rozhodnutí odkládám až na později, až budu stát na rozcestí a budu do toho muset říznout…
Cyklovýlet na maják Formentor a návrat domů (Port de Pollença a Formentor)
Den 6. — Den šestý je den návratu. Protože mi ale letadlo letí zpátky až pozdě večer, hodlám si ten poslední den dovolené užít tak nějak víc, než obvykle. Už včera jsem začal zjišťovat, jestli je možné prodloužit si check-out, po snídani se prý dozvím víc. A kromě hotelového bazénu mě láká i výlet na nejvýchodnější cíp severní poloviny ostrova, na maják Formantor. Je to asi 19 kilometrů daleko a jediné, co zatím nevím, je jak se tam dostat… Ale já už něco vymyslím!