Island 2012

Na Islandu jsme společně s Hankou strávili mezi 20. červnem a 5. červencem 2012 krásných 16 dní letní dovolené. Půjčili jsme si auto a kromě čtyřdenního treku každý den ujeli pořádný kus cesty, dohromady více jak 3100 kilometrů. Celý Island jsme tak po směru hodinových ručiček objeli pěkně kolem dokola. Během té dlouhé cesty jsme se snažili navštívit ta nejkrásnější a nejdůležitější místa. Soudě podle mnoha skvělých vzpomínek i úžasných zážitků se nám to podle všeho povedlo.

Následuje chronologický popis toho, co jsme na ostrově zažili. Kromě obsáhlého vyprávění je k dispozici i samostatná fotogalerie těch nejkrásnějších fotek, které jsme během našeho pobytu v zemi ohně a ledu pořídili.

Přípravy a odjezd na dovolenou na Island

Když jsme s Hankou vybírali místo naší první společné dovolené, Island byl pro svoji krásnou a divokou přírodu jedním z hlavních kandidátů už od samého počátku. Mezi nejsilnější argumenty pro návštěvu patřily kromě okouzlující přírody blízká vzdálenost, skvělé reference od kolegů a možnost během dvou až tří týdnů objet celý ostrov.

Den 1. — Letíme ve výšce 10 kilometrů nad Atlantikem, míjíme sever Velké Británie i v dálce za oparem se mihotající Faerské ostrovy, a po čtyřech hodinách ve vzduchu se pomalu chystáme na přistání. Naším cílem je Keflavík, největší letiště na Islandu a centrum mezinárodních letů ležící jen pár kilometrů od hlavního města Reykjavíku.

Den 2. — První noc na Islandu jsme strávili v malém penziónku Bjarg ve vesnici nazvané Borgarnes. Nezvyklé světlo venku jsme vyřešili jednoduše zatažením závěsů, pak jsme spali jako když nás do vody hodí. Budíček jsme si naplánovali mezi osmou a devátou ranní, protože jednou z příjemných výhod spaní pod střechou jsou připravené snídaně.

Den 3. — Třetí den máme v plánu projet celé Západní fjordy, respektive jejich jižní část, až k nejzápadnějšímu bodu ostrova a potažmo celé Evropy, kde žije obrovská kolonie kouzelných papuchalků a spousty dalších mořských opeřenců. Cestou si chceme prohlédnout i nejmohutnější vodopád na poloostrově jménem Dynjandi.

Den 4. — Pro dnešní den máme v plánu seznámit se s islandskými tuleni, navštívit kostel Þingeyrakirkja stojící na místě prvního islansdkého kláštera, prohlédnout si zachovalou farmu Glaumbær z 18. století, projít si město Akureyri a pokochat se pohledem na jeden z nejkrásnějších islandských vodopádů Goðafoss, u kterého zároveň plánujeme strávit další noc.

Den 5. — Naše přání vyslovené před usnutím se skutečně vyplnilo, ráno nás místo bubnování deště budí příjemné ticho. Když se ale konečně vyhrabeme ze spacáků a vyvalíme před stan, naše nadšení rychle chladne. A to nejen proto, že trochu fouká a venku je hodně vlezlá zima nepříjemně zalézající za nehty. Především obloha nám dělá starosti, protože neslibuje žádné brzké zlepšení.

Den 6. — Je šest hodin, nejvyšší čas připravit se na dnešní celodenní výlet do kráteru sopky Askja. Moc jsme toho sice nenaspali, ale nadšení pro věc a energetický nápoj dělají se znaveným tělem divy. Rychle balíme a všechny potřebné věci cpeme do jednoho velkého batohu; vše ostatní bude muset zůstat v autě. Hlavně nesmíme zapomenout na jídlo a pití!

Den 7. — I když byl včerejší den jedním slovem úžasný, únava si vybrala svou daň a my se potřebujeme pořádně vyspat. Budíček kolem půl deváté proto je rozumným řešením. Podle itineráře na nás čeká výlet na další sopku, tentokrát Kraflu, návštěva nejmohutnějšího vodopádu Dettifoss a nakonec kaňon Ásbyrgi zarostlý skutečným islandským lesem!

Den 8. — Ráno si trochu poležíme, přeci jen jsme včera dorazili dost pozdě. Během snídaně vymýšlíme program pro dnešní den, protože kromě místa přespání poblíž národního parku Skaftafell máme prázdný diář. Nakonec se shodnem na tom, že se pojedeme podívat na ledovec Vatnajökull, konkrétně na ledovcový splaz Skálafellsjökull, a prohlédneme si ledovcové jezero Jökulsarlón.

Den 9. — Po tradičním ranním rituálu se rozhodujeme pro prohlídku okolí. Konkrétně máme v plánu procházku k vodopádu Svartifoss a návštěvu čela ledovce Skaftafellsjökull. Později se dnes ještě chceme podívat i na trojici zkamenělých trollů Reynisdrangar u městečka Vík-í-Mýrdal, a zapomenout nechceme ani na nejjižnější výběžek Islandu v Dyrhólaey.

Den 10. — Budíček je někdy mezi osmou a devátou hodinou ranní a než se nasnídáme, dobalíme a vylezeme před hotel, je deset. Venku je však mírná rozmrzelost ze zdržení rychle přebita, protože lije jako z konve. Autem popojíždíme pár stovek metrů na parkoviště u informačního centra, které se nachází přímo před 62 metrů vysokým vodopádem Skógafoss.

Den 11. — Když jsme se ráno kolem osmé hodiny probudili, byla už chata skoro prázdná, kromě nás v ní zůstalo už jen pár dalších cestovatelů. Sbalili jsme si naše prádlo, snesli si batohy z prvního patra do přízemí a obuli se. Na rozdíl od oblečení měly boty k úplné dokonalosti dost daleko, ale díky „ovečkovským“ ponožkám z Merina nepředstavovala mírná vlhkost velký problém.

Den 12. — Třetí den našeho čtyřdenního treku plánujeme dát si do těla zase trochu víc, cesta z Emstruru do Hrafntinnuskeru proto bude mít přes 28 kilometrů a převýšení skoro 550 metrů. Kromě krásného výhledu do okolí nás ke konci cesty bude čekat první setkání s pestrobarevnými kopci Duhových hor, více méně hlavní smysl naší cesty.

Den 13. — Dnes nás čeká sice závěrečná, ale zároveň nejkrásnější etapa treku, projdeme se skrz Duhové hory. Celkem urazíme asi 12 kilometrů s převýšením 500 metrů, ale vysilující by to být nemělo. Kromě prvního krátkého úseku se bude jenom pozvolna klesat až do samotného cíle v Landmannaulagaru, a ani terén by podle průvodce neměl být náročný.

Den 14. — Dnes náš čeká nás zdaleka nejnavštěvovanější oblast celého Islandu nazvaná Zlatý Okruh. Nejdříve se pojedeme podívat na gejzíry v oblasti Haukadalur, kde mimo jiné občas stříká ten, který dal všem gejzírům jméno. Pak navštívíme mohutný vodopád Gullfoss, a nakonec nás čeká geograficky i historicky zajímavá oblast Þingvellir.

Den 15. — Předposlední den našeho pobytu máme na programu jediný bod – obhlídku Reykjavíku, hlavního města Islandu. Těšíme se především na dominantu města, katedrálu Hallgrímskirkja, ale zajímavá bude určitě i nová koncertní hala Harpa nebo ulice v centru pojmenovaná Laugavegur, tedy stejně, jako trek skrz Duhové hory.

Den 16. — Poslední den máme v plánu návštěvu východního cípu poloostrova Reykjanesskagi u města Garður, prohlídka pevninského zlomu rozdělujícího euroasijskou a severoamerickou pevninskou desku u města Hafnir a nakonec koupání v nejznámějších přírodních přírodních lázních nazvaných Modrá laguna. A pak samozřejmě vrácení auta a odlet.

A je to za námi, první společná dovolená na Islandu je minulostí. Strávili jsme spolu krásných 16 dní, během kterých jsme autem obkroužili Island kolem dokola a prohlédli si snad to nejkrásnější, co tento malý ostrov může nabídnout. Zažili jsme toho spousty, nafotili stovky krásných fotek a kochali se bezpočtem nádherných pohledů a scenérií. Prostě nádhera!